Ökat engagemang och högre kvalité
Vår analys av svaren på årets enkät från våra uppdragsgivare
Under 2018 har vi haft IBIC metoden som vårt arbetssätt. Samtliga uppdrag har varit planerade och genomförts med Individens Behov I Centrum. Vi tycker själva att det har höjt engagemanget och kvalitén på det egna arbetet i våra verksamheter. Vi arbetar mer personcentrerat med den boendes aktivitet och delaktighet i centrum. Arbetssättet gör det lättare för oss att övervaka och definiera förmåga och behov hos varje boende.
Vi har bett våra uppdragsgivare att ge återkoppling på vårt arbete med deras klienter som beviljats vistelse inom våra verksamheter det senaste året. Vi har stort intresse av att följa upp hur samarbetet fungerar. Hur man bedömer våra insatser och kvalitén på arbetet vi utför. Det använder vi i vår verksamhetsuppföljning och kvalitetsutveckling. Att kunna utvecklas är viktigt för oss. Enkäten skickades till ett femtiotal olika uppdragsgivare och mer än hälften av dem har haft möjlighet att svara.
Svaren vi har kunnat sammanställa har varit mycket positiva. Vi kan med glädje se att våra kvalitetshöjande insatser och utvecklingsarbete fallit väl ut. Det är en bekräftelse på vårt arbete med att implementera IBIC-metoden i verksamheten är på rätt väg. Att vi lägger rätt resurser på att serva våra uppdragsgivare i deras handläggning runt sina klienter. Man ska kunna räkna med att vi är en resurs för att få vardagen att fungera!
Sammanställning av svaren:
- Samtliga uppdragsgivare tycker att det varit lätt att komma i kontakt med oss och samarbeta runt uppdraget.
- 9 av 10 handläggare ser mervärde i att genomförandeplanen är upprättad enligt IBIC-metod.
- Alla uppdragsgivare svarar att man fått den återkoppling som man behövt för att följa den beviljade insatsen.
- 9 av 10 uppdragsgivare tycker att våra insatser och aktiviteter motsvarar deras förväntningar.
- Samtliga handläggare svarar att det stämmer att deras klient är nöjda med kvalitén. 3 av 4 svarar att det stämmer bra. Endast 1 av 4 svarar att det stämmer tveksamt.
Vi tycker att det är viktigt att samarbetet fungerar väl i nätverket. Som handläggare ska man lätt komma i kontakt med oss. Med vår bedömning som stöd ska man enkelt ta del av den enskildes förmåga och behov inför framtida planeringar.
Några citat från enkäten
Kvalitén på boendeinsatser/aktiviteter
”Mycket nöjd med boendet hos er”
”Över förväntan nöjd”
Våra insatser och aktiviteter
”Supernöjda”
”Har fungerat väldigt bra”
Genomförandeplanen i IBIC-metod
”Toppenbra”
”Känns genomarbetat”
Kontakt med personal
”Lätt att få kontakt och är ett bra samarbete”
”Alltid tillgänglig personal”